Et afvekslende job, hvor hun har kontakt til mange forskellige mennesker, det er noget, som Rollcos indkøber Elise værdsætter. Hun sætter pris på udfordringen med at imødekomme kundernes behov fra start til slut og føle, at hun er med hele vejen.
Navn: Elise Kristiansen
Alder: 30 år
Position: Indkøber hos Rollco, Helsingborg
År hos Rollco: 3 år, ansat siden 2020
Arbejdsopgaver
Elise er en af fem personer, der i øjeblikket arbejder i Rollcos indkøbsafdeling. I afdelingen hjælper man hinanden med at varetage de forskellige opgaver, der går gennem afdelingen.
– Primært kan man sige, at vi planlægger og sikrer leverancer til lager og ordre, siger Elise. Vi opretter og bestiller varer hos vores leverandører.
Hvad er det sjoveste ved dit job?
Elise synes, at det sjoveste ved hendes job er, at hun samarbejder med mange forskellige mennesker. Hun har kontakt til stort set alle afdelinger i virksomheden.
– Følelsen, når man arbejder sammen om at imødekomme kundens behov, alt fra at modtage tilbud til at sikre leveringer til vores lager, er meget tilfredsstillende, synes Elise.
– Jeg kommer ikke så tit i direkte kontakt med vores kunder. For mig er kunden ofte en af Rollcos sælgere. Man kan sige, at de bringer kundens sag til mig.
Leverandører over hele verden
Elise fortæller, at størstedelen af Rollcos leverandører findes i Europa i lande som Tyskland, Italien, England og Slovenien.
– Vi importerer også en del fra Asien, lande som Taiwan, Sydkorea og Kina. Noget ikke alle ved er, at Rollco også har et salgskontor i Taiwan. Vi har nogle kunder, der har flyttet deres produktion til Asien. Vi har simpelthen fulgt dem som leverandør. Ved at have et kontor i Taiwan forenkles kommunikationen med kunderne. Det giver os også mulighed for at have tættere kommunikation med vores asiatiske leverandører. En win-win situation, siger Elise.
År med mange udfordringer
De sidste par år har været præget af først Covid-19-situationen og senere krigen i Ukraine. Noget der er blevet bemærket gennem bl.a. leveringsforsinkelser og øgede priser.
– En kæde, der måske starter med, at vores leverandør har mangel på råvarer, kan i sidste ende påvirke kunden som slutforbruger. Vi har varer som leveres med båd, og de er derfor svære at få ekspresleveret. Så skal man nogle gange bruge sin snilde og lede efter alternative produkter eller måske alternative leverandører, siger Elise.
– Nu føler vi endelig, at situationen er begyndt at stabilisere sig. Vi forventer at indhente det fuldstændige i 2023.
Stort lokalt lager en fordel
Da meget gods er både langt og tungt, er det først og fremmest bådfragt, der gælder fra Rollcos asiatiske leverandører.
– Gennemløbstiden kan nogle gange være ret lang, derfor forsøger vi at lagerføre denne type materiale i Helsingborg, siger Elise. I akutte situationer kan vi bruge ekspresflyvninger, hvis varens størrelse tillader det. Men nøglen til at undgå dette er netop at opretholde et stort lokalt lager.
– For så vidt angår vores europæiske leverandører, har vi faste biltransporter hver uge. Vi forsøger at indsamle så meget som muligt i disse faste leverancer for at holde forsendelsesomkostningerne nede og arbejde hen imod øget bæredygtighed.
Hvordan vil du beskrive Rollco som virksomhed?
– Vi er hurtige. Vi er kundefokuserede, det er virkelig kunden først, der betyder noget. Altid! Det er noget, jeg tror, gennemsyrer alle i virksomheden, fra start til slut.
Hvad er det bedste ved at arbejde hos Rollco?
– Det er nok det her drive, som alle har, må jeg sige. Vi er vokset meget, det er spændende at være med på den rejse. Og det er rart at se, at vi formår at fastholde vores kundefokus, selvom vi bliver større. Jeg håber, vi kan blive ved med det!
– Rollco investerer meget i sine medarbejdere, det sætter jeg pris på.
Hvis du skulle arbejde, men uden penge, hvilket job ville du så vælge?
– Jeg ville nok arbejde med det, jeg laver i dag. Det er det, jeg føler spontant. Mit job er meget sjovt. Jeg kunne helt sikkert forestille mig at arbejde videre med indkøb.